Robert Faurisson: Om den historiske revisionisme (1).
Den
historiske revisionisme er en stor intellektuel udfordring, som mennesket
stilles overfor her ved slutningen af århundredet, og på trods af sin størrelse,
giver herværende håndbog kun et glimt af dette eventyr. Det er derfor nødvendigt
her ved bogens start at redegøre for det særlige historiske problem, som
revisionismen har rettet sine undersøgelser imod, samt at forklare hvordan
revisionismen opstod i 1940-erne og hvordan den har udviklet sig gennem årene
1950 til i dag, hvor den synes at have fået en så stor indflydelse, at intet kan
stoppe den.
I Nüremberg-retssagen (1945-46) var Tyskland blevet dømt og
fordømt for at have udført "forbrydelser mod freden", for "krigsforbrydelser" og
for "forbrydelser mod menneskeheden". Revisionister har imidlertid har gjort så
mange nye opdagelser vedrørende disse tre punkter, at der er grund til at tale
om nødvendigheden af en revision af denne retssag. Vedrørende de første to
punkter, har det ikke været svært for revisionisterne at præsentere deres
argumenter, og der er grund til at tro, at ingen seriøs historiker i dag vil
hævde, at man ensidigt kan belære Tyskland m.h.t. "forbrydelser mod freden" og
"krigsforbrydelser". Rent faktisk, så er det blevet stadig mere åbenlyst, at de
Allierede bærer deres del af ansvaret for krigens start, og at de selv begik
talrige "krigsforbrydelser" (hvis dette udtryk overhovedet har en mening, når
man tager i betragtning at krig i sig selv kan tolkes som en forbrydelse).
Vedrørende det tredje punkt, som drejer sig om "forbrydelser mod menneskeheden",
så hører man igen og igen, at Tyskland begik den grovest tænkelige forbrydelse
med sit "folkedrab" på jøderne. Og det er derfor i studiet af netop disse
spørgsmål, at revisionismen har brugt sine kræfter, og derfor, gradvis, er
blevet til det som amerikanerne kalder for "holocaust revisionisme".
I
henhold til vore modstandere var Tyskland ikke tilfreds med bare at forfølge
jøderne, at deportere dem og at sætte dem i koncentrationslejre og arbejdslejre;
disse "forbrydelser" - som enhver historiker ved - optræder desværre jævnligt i
menneskehedens historie, og vi behøver bare tænde for vores TV for at se
eksempler på andre steder, hvor der er begået lignende "forbrydelser". Tysklands
kritikere siger, at dette land var værre end andre, idet man tog et gigantisk
skridt ind i rædslernes verden ved i 1941-42 beslutte at udrydde de europæiske
jøder, og til dette formål skabte et særligt våben: Gaskammeret (eller
gasvognen). Det hævdes således at man anvendte disse afskyelige kemiske
slagtehuse til at gennemføre en kollektiv menneskeudryddelse af industrielle
dimensioner. Denne forbrydelse (folkemordet) og det våben som blev brugt til
denne forbrydelse (gaskammeret) er således uadskillige, og det er derfor umuligt
at hævde, som nogle gør, at "om der var gaskamre eller ej gør ingen fundamental
forskel".
Tyskland formodes altså at have begået en virkelig ond
forbrydelse med jøderne. Jøderne hævder tilmed, at hele verden var vidende om
denne forbrydelse, og de alvorlige beskyldninger retter sig derfor ikke kun mod
"kriminelle" som Hitler, Himmler og Göring, men også mod deres
"medsammensvorne", hvortil hører Roosevelt, Churchill, Stalin, Pius XII,
Internationalt Røde Kors og repræsentanter for en lang række lande og
organisationer.
I dag er det sådan, at man i USA, f.eks. i Los Angeles
og Washington, har "Holocaust museer", hvor vor tids jøder retter anklager mod
hele verden; ja, de anklager tilmed de ansvarlige jøder, som levede i Europa,
Amerika og Palæstina under krigen for at samarbejde, at være ligeglade og for at
reagere alt for svagt på den "systematiske udryddelse" af deres trosfæller.
De første rygter om gasning af jøderne cirkulerede allerede i December
1941 i Warshawas ghetto (2), men under krigen vakte disse rygter kun meget lidt
opmærksomhed i de mest tysk-fjendtlige cirkler. Man behøver bare at læse en bog
som Walter Laqueur's "The Terrible Secret" (3) for at finde ud af, at den
almindelige holdning til disse rygter var skeptisk. Folk kunne stadig huske de
fantastiske og usande historier, som blev spredt under 1. Verdenskrig, om at
civile blev gasset (i kirker og andre steder) og historier om tyske
"dødsfabrikker". Udenrigsministerierne så de nye rygter under den 2. Verdenskrig
som jødiske opfindelser og mange i Amerika delte denne opfattelse (4). Edward
Benes, Czekoslovakiets præsident (i eksil i London), annoncerede i November
1942, efter opfordring fra sin stab, at tyskerne, i modsætning til hvad der
havde været rapporteret til ham, ikke forsøgte at udrydde jøderne (5). Den
amerikanske jøde, Felix Frankfurter, der var højesteretsdommer, udtalte til Jan
Karski om dette emne: "Jeg kan ikke tro dig" (6) og i August 1943 advarede
Cordell Hull, der var statssekretær, USA's ambassadør i Moskva pr. telegram om
at det i den planlagte Allierede udtalelse om "De tyske forbrydelser i Polen",
ville være klogt at undlade at nævne noget om gaskamre, fordi der - som briten
forklarede - var "utilstrækkelige beviser" for deres eksistens (7).
Selv
efter krigen har højtstående ledere blandt de Allierede, f.eks. Eisenhower,
Churchill og De Gaulle i deres memoirer undladt at nævne noget om eksistensen
eller virkemåden af "nazistiske gaskamre". Man kan sige at alle disse personer
på deres egen måde var revisionister. Hverken Vatikanet, Røde Kors eller den
tyske modstandsbevægelse opførte sig som om de troede på rygterne, som skiftevis
beskyldte tyskerne for at henrette jøderne v.hj.a. damp, gas, elektricitet, ild,
syre, injektioner, drukning, vakuum-pumper etc. Hvorfor netop gassen blev den
endelige vinder i denne konkurrence mellem de forskellige udryddelsesteorier, er
der ingen der ved.
Franskmanden Poul Rassinier var den første virkelige
revisionist i efterkrigstiden. I 1950 begyndte denne tidligere kz-fange at
afsløre "myten om gaskamrene" i "Le Mensonge d'Ulysse" (8) og en hel række af
bøger. I 1976 publicerede den amerikanske ingeniør Arthur Robert Butz "The Hoax
of the Twentieth Century" (9), som er det mest eminente revisionistiske værk,
der endnu er skrevet om det påståede folkemord og om gaskamrene. I 1979
publicerede den tyske dommer Dr. Wilhelm Stäglich "Der Auschwitz Mythos" (10),
et studie der især koncentrerede sig om beskrivelsen af, hvordan det tyske
retsvæsen havde været i stand til at medvirke ved skabelsen af en myte, der på
mange måder svarede til den, der blev skabt ved hekseprocesserne fra 1450-1650),
hvor man gav sin støtte til de mest fantastiske historier om Satans uhyggelige
gøremål.
Uden at ville formindske den store betydning af Paul Rassinier,
Arthur Butz og Wilhelm Stäglich, tillader jeg mig at sige, at det først var i
slutningen af 70-erne at revisionismen blev rigtig materialistisk og
videnskabelig, hvilket skete i kraft af de undersøgelser, som Ditlieb Felderer,
den svenske revisionist, og jeg selv havde gjort i Auschwitz m.h.t. brugen af
Zyklon B gas til desinfektion (aflusning), og gennem studiet af hvordan hydrogen
cyanid gas anvendes til at henrette dødsdømte i nutidens gaskamre i USA. Hverken
Rassinier, Butz eller Stäglich havde rejst til Polen for at studere de formodede
gerningssteder, og ingen af dem havde virkelig undersøgt de fysiske, kemiske,
topografiske og arkitektoniske forhold på det påståede gerningssted. Dette er
først sket i dag, efter D. Felderer og mine egne undersøgelser, og det er dem
der danner grundlaget for det arbejde som skal udføres af den kommende
generation af revisionistiske forskere. Hvad angår de jødiske forskere, som
forsvarer teorien om jødeudryddelse, så gælder det, at de konsekvent er
forblevet det, som man kalder for "papir-historikere": Léon Poliakov og Raul
Hillberg har ikke lavet andet end tekststudier og intellektuelle spekulationer
(11).
Det er forbavsende, at dette område ikke er blevet set som åbent
for videnskabelig argumentation i Tyskland, der har så mange kemikere og
ingeniører, og i USA, der heller ikke har mangel på videnskabeligt trænede
hjerner. De sidste har tilmed eksemplerne lige foran sig i deres egne gaskamre,
der - ligesom de påståede nazityske gaskamre - bruger hydrogen cyanid.
I
1976, ved et besøg i Auschwitz, fandt jeg tegninger, der beskriver den præcise
konstruktion både af de rum, som hævdes har været henrettelsesgaskamre, af dem
der har været brugt til aflusnings-gaskamre og af planerne over de særlige
krematorier. I 1978-79 publicerede jeg to artikler i Le Monde (12) hvor jeg
opsummerede nogle af mine opdagelser. I 1979, ved den første konference afholdt
af "Institute for Historical Review" i Los Angeles, præsenterede jeg detaljerne
i disse opdagelser. Blandt de mennesker, der var til stede blandt publikum, var
Ernst Zündel, en tysker der nu levede i Toronto. Fra 1985 og frem, skulle det
vise sig at denne mand ville blive den mest glødende, engagerede, effektive og
opfindsomme tænker blandt revisionisterne. Han var den første der forstod,
hvorfor jeg holdt så fast på det kemiske argument og den betydning som de
amerikanske gaskamre i 30-erne og 40-erne havde for os. Han forstod hvorfor jeg
ønskede at få en specialist i amerikanske gaskamre til at rejse ud og studere de
påståede henrettelsesgaskamre i Polen. Som resultat af min korrespondance med
forskellige amerikanske fængsler i 70-erne, havde jeg allerede fundet frem til
en sådan specialist, nemlig Fred Leuchtner. Men det var Ernst Zündel, og han
alene, som fik den brillante idé at spørge Leuchtner om han ikke kunne lave en
undersøgelse af bygningerne, hvori de påståede henrettelsesgaskamre skulle have
ligget og tage prøver af materiale fra både aflusningsgaskamrene og fra de
påstående henrettelsesgaskamre. I februar 1988 tog han derfor den risikable
beslutning at sende Fred Leuchtner og et helt hold til Polen for - for egen
regning - at studere de påståede henrettelsesgaskamre i Auschwitz, Birkenau og
Majdanek. Resultatet af dette studie af bygningerne og analysen af de prøver,
der blev taget, viste sig at være meget klare og helt i overensstemmelse med de
revisionistiske teorier. I de følgende år skulle det vise sig at andre rapporter
bekræfte rigtigheden af Leuchtner Rapporten (13), først den meget lærde rapport
udarbejdet af Germar Rudolf (14), så polakkernes hemmelige specialist-rapport
(15) og sluttelig det studie, som blev udført af den østrigske Walter Lüftl
(16).
Vi må forstå utilfredsheden hos de, der anklager Tyskland, set i
lyset af revisionismens succes. I et halv århundrede har disse mennesker seriøst
troet, at den tragedie som jøderne oplevede under 2. Verdenskrig var i en klasse
for sig m.h.t. alvorlighed og omfang. Men når denne tragedie reduceres til sit
faktiske omfang - altså når myterne om folkemord og gaskamre trættes ud - så er
de nævnte hændelser blot en del af de mange tragiske begivenheder, der er sket i
en forfærdelig konflikt. Som resultat af de revisionistiske undersøgelser, har
tidens historikere gradvis måttet erkende:
- at der aldrig har været
hverken en ordre, en plan eller et budget for det påståede folkemord på jøderne
(17)
- at "Wannsee" ikke var andet end en "dum historie" (18)
-
at der ikke eksisterer nogen specialrapport om mordvåbenet, der konkluderer at
"bygningerne (de intakte, de "rekonstruerede" eller ruinerne) har fungeret som
henrettelsesgaskamre.
- der er ikke foretaget en eneste obduktion, der
havde vist at "denne person er dræbt af giftgas"
- at de vidneudsagn som
Rodulf Höss fremkom med havde ikke længere nogen værdi ("Höss var altid et meget
svagt og forvirret vidne") (19)
- at de påstående vidner formentlig
aldrig har set et gaskammer eller nogen form for gasning, og at det forholder
sig på samme måde med det mest kendte af disse vidner Rudolf Vrba, som i 1988
blev tvunget til at indrømme for en canadisk domstol, at han i sin berømte bog
om emnet havde gjort brug af "poetisk frihed" (20)
- at den "jødiske
sæbe" aldrig har eksisteret (21)
- at tallet med de 4 millioner ofre for
Auschwitz er ren fiktion (22) og "kilderne til studiet af gaskamrene er både
sjældne og upålidelige .... og man må gå ud fra at fra 1942 til 1945 døde der
både i Auschwitz og andre steder flere jøder af såkaldte "naturlige årsager"
(sult, sygdom, infektioner og nedslidning) end de der døde af "unaturlige
årsager" (23)
Siden 2. Juli 1982, ved afslutningen på et internationalt
symposium, som eksterministerne havde arrangeret på Sorbonne (Paris) for at
forsøge at give mig svar på tiltale, har de ikke været i stand til at frembringe
det mindste bevis for eksistensen eller virkemåden af et gaskammer. I marts 1992
udfordrede jeg dem derfor igen:
"Vis mig eller tegn for mig et nazistisk
henrettelses-gaskammer" !
Jean-Claude Pressac, som eksterministerne i så
høj grad forsøger at bygge deres teorier på, har vist sig at være ude af stand
til at frembringe noget som helst, andet end hvad han selv kalder for "spor af
en forbrydelse", og han har ikke på nogen måde give os en fuldstændig tegning af
den fysiske konstruktion af det våben, som hævdes at være anvendt til
forbrydelsen (24).
Den 30.8.1994 havde jeg et møde med Michael
Berenbaum, den videnskabelig direktør for Holocaust Memorial Museum i
Washington, på hans kontor og i overværelse af fire vidner (to på hans side og
to på min). Jeg tvang ham til at indrømme, at - paradoksalt nok - så indeholdt
hans museum ikke en virkelig gengivelse af et "nazi gaskammer" (modellen af
Krema II var kun en kunstnerisk gengivelse, og har ingen relation til
virkeligheden). Jeg spurgte ham hvorfor det var sådan, og han fortalte at:
"Vi har taget den beslutning ikke at lave en nogen fysisk gengivelse af
et Nazi gaskammer."
Mr. Berenbaum er jødisk teolog, og hans svar på mit
spørgsmål kan sammenlignes med en katolsk præst, der beslutter at fjerne enhver
gengivelse af korset fra sin kirke. For at blive drevet til en sådan yderlighed
må man virkelig føle, at man står med ryggen mod muren.
Jeg tror at Mr.
Berenbaums trosfæller til sidst vil droppe historien om gaskamre, på samme måde
som de har droppet historien om den jødiske sæbe og de 4 mil. døde i Auschwitz.
De vil sikkert også gå endnu længere. De vil fremstille sig selv som dem, der
har afsløret myterne og så vil de beskylde tyskerne, polakkerne eller
kommunisterne for at have fabrikeret "myten om gaskamrene". Til støtte for deres
nye tese vil de så nævne navnene på en række revisionistiske jøder, som J.G.
Burg, Jean-Gabriel Cohn-Bendit, Roger-Guy Dommergue, Arno Mayer, David Cole,
Christopher Hitchens og Joel Hayward. De vil altså fortsat sikre, at det dem
selv der får stjernerollen.
I den forløbne tid er jødernes "Holocaust"
blevet forvandlet til en religiøs tro, som i dag er løsrevet fra enhver form for
virkeligt indhold og som fremføres i mere og mere dogmatisk form, samtidig med
at revisionisterne bliver beskrivet som "benægtere" eller "negationister", der
er intolerante, hjerteløse, materialistiske og fjendtligt indstille til
ytringsfriheden. For disse jøder, vil de ægte revisionister fortsat være de rene
djævle, også selv om de rent faktisk har ret, hvis sagen skal beskrives ud fra
et faktuelt synspunkt.
Men revisionisterne er hverken diabolske eller
negative. De har et positivt verdenssyn. Konklusionen af deres undersøgelser -
som er foregået på positivistisk måde - viser at visse former for historisk tro
ikke er andet en myter. Sådanne myter er skadelige og de skaber grobund for had.
Revisionisterne bestræber sig på at beskrive, hvad der er sket og hvad der ikke
er sket. Det de har at fortælle menneskeheden er gode nyheder og de søger ikke
at finde andet end den historiske sandhed. Ikke desto mindre er de nødt til at
kæmpe mod bagvaskelse og for retfærdighed. De har allerede måttet lide, og de
kommer fortsat til at lide. Men jeg tror - når alt tages i betragtning - at
historien vil vise, at de havde ret og at den vil yde dem den retfærdighed de
fortjener (25).
1). Denne tekst er skrevet i 1994, og er indledning til Ernst Gaus (Ed.):
"Dissecting the Holocaust" (Thesis & Dissertions Press, 2000), hvor den blot
har overskriften "Indledning". Bogen anses for at være et af den moderne
revisionismes hovedværker. Den er forbudt i Tyskland.
2) The Jewish
Telegraphic Agency Bulletin, dec. 22, 1941, s. 1
3) London, 1980
4) Ibid, s. 83, 91 etc.
5) Ibid, s. 162
6) Ibid, s. 237
7) Forign Relations of the Unites States, Diplomatic Papers, Washington
1963, Vol. 1, s. 416
8) La Librairie francaise, Paris 1950.
9)
The Hoax of the Twentieth Centyury: the case against the Presumed Extermination
of the Jews (Inst. for Historical Review, 1993)
10) Der
Auschwitz-Mythos. Legende oder Wirklichkeit? Eine kritische Bestandsaufnahme
(Grabert-Verlag Tübingen 1979). Værket blev forbudt og bøgerne destrueret af de
tyske myndigheder.
11) For en detaljeret kritik af Raul Hilbergs
arbejde, se Jürgen Graf: "Riese auf Tönernen Füssen. Raul Hillberg und sein
Standarswerk über Holocaust, Castle Hill Publ., 1999).
12) Le Monde,
29.12.78 og 16.1.79
13) En Engeneering Report on the alleged execution
gas chambers at Auschwitz, Birkenau and Majdanet, Poland. April 1988, 192 s.
14) Das Rudolf-Gutachten, Cromwell Press, London 1993.
15) Die
offizielle polnische Antword auf dem Leuchtjer-Bericht (Translation of the
Polish by T. Rudolph, distrib. by E. Zündel).
16) Walter Lüftl,
"Holocaust", in "The Journal of Historical Review 12(4), 1992/93.
17) I
1961 i den første udgave af "The Destruction of the European Jews" (Quadrangle
Books, Chicago) skrev Raul Hilberg at der havde været en ordre, ja ligefrem to
på hinanden følgende ordrer, om at udrydde de europæiske jøder. I 1985, i bogens
anden udgave (Holmes and Meir, New York) ændrer han fuldstændig sin forklaring.
Nu nævner han ikke længere nogen ordre; han skriver at der ikke var nogen "basis
plan" (p. 53) og at "ingen særlig organisation styrede eller koordinerede denne
proces (udryddelsen)" (s. 55); Han tilføjer desuden: "Der blev ikke skabt et
særligt kontor og der var ikke noget særskilt budget rettet mod udryddelsen af
jøderne (s. 62). Han forklarer hele den formodede udryddelse af jøderne med det,
at...... gennem telepatisk tankeoverførsel mellem tyske burokrater: "et
uforklarligt åndelig overensstemmelse, en tankelæsning af det tyske burokrati"
(bemærkninger gjort under en forelæsning d. 22.2.1983 og bekræftet af R. Hilberg
under hans krydsforhør i Zündel-sagen i Toronto 1985.
18) Yehuda Bauer,
professor ved det Hebraiske Universitet i Jerusalem siger helt præcis: "Folk
gentager stadig, igen og igen, den dumme historie om at udryddelsen af jøderne
blev besluttet på Wannsee-konferencen" (The Canadian Jewish News, 20.1.1992, s.
8).
19) Sagt af professord Christopher Browning, bidragsyder til
"Encyclopedia of the Holocaust" til Christopher Hitchens, Vanity Fair, dec.
1993, s. 117). Professoren tilføjede: "revisionisterne bruger R. Höss hele tiden
for at diskreditere vidneudsagnene om Auschwitz som helhed".
20) Bogen
der omtales er R. Vrba: "I cannot Forgive" (Bentam Books, 1964)
21)
Shmuel Krakowski, arkivdirektør ved Yad Vashem og professor Yehuda Bauer
indrømmede til sidst i 1990, at "nazisterne lavede aldrig sæbe af fedt fra
mennesker" (Jerusalem Post International Edition, 5.5.1990). På en kirkegård i
Nice, Frankrig, er der et monument som har følgende indskrift: "Denne urne
indeholder sæbe lavet af menneskeligt fedt, som blev solgt af tyskerne under
naziregimet, og lavet af vore deporterede brødres kroppe".
22) Efter
Jean-Claude Pressac's mening er det samlede antal af døde i Auschwitz et sted
mellem 630.000 og 710.000, hvoraf 470.000 - 550.000 var jøder, som blev gasset
("Die Krematorien von Auschwitz. Die Technik des Massenmordes, Piper-Verlag,
Munich 1994, s. 202)
23) Arno J. Mayer: "The final Solution in History"
(Pantheon Books, New York 1988). Forfatteren som selv er af jødisk oprindelse,
er professor i historie ved Princeton Universitetet (USA).
24) Det er
værd at bemærke, at skønt han er god til at tegne, som viser J.-C. Pressac ikke
i et eneste af sine værker et billede af et helt gaskammer med forklaring på
hvordan det virker. I hans store bog "Auschwitz: Technique and Operation of the
Gas Chambers (The Beate Klarsfeld Foundation, New York, 1989) siger han, at der
ikke eksisterer noget "direkte bevis", men kun "kriminelle spor" eller
"indirekte spor" (s. 429).
25) Et grundlæggende arbejde, som ikke kan
undværes for den der vil studere historisk revisionisme, er den canadiske
sagfører Barbara Kulaszkas: "Did Six Million Really Die? Report of the Evidence
of the Canadian "False News" Trial of Ernst Zündel - 1988" (Samisdat Publishers,
1992)
Tilbage til undermenu
Opdateret d. 6.11.2002