Afvist læserbrev af Christian Lindtner til
Jyllands-Posten: En
vildledende leder
Langende ud til både højre og venstre
vender JPs leder sig 19/11 mod en, som det hedder,
forfærdende historieløshed og massiv
historieforfalskning, der angiveligt "kulminerer i
det skamløse spørgsmål: Blev der overhovedet myrdet
så mange jøder under Anden Verdenskrig".
Lederen synes således uvidende om, at der er flere gode
grunde til at anse spøgsmålet om, hvor mange jøder der
kom af dage under Anden Verdenskrig som både rimeligt og
sagligt, og derfor ikke spor skamløst. Her er nogle af
de vigtigste grunde til, at det tal, der uafladeligt
nævnes, nemlig 6 millioner, må betragtes med sund
skepsis og videnskabelig kritik:
1. Allerede i oktober 1919 omtalte tidsskriftet The
American Hebrew en holocaust omfattende 6 mill.
europæiske jøder. Det pågældende tal nævnes flere
gange i amerikanske massemedier allerede før Anden
Verdenskrig brød ud i 1939.
2. Der hersker stadig stor uenighed blandt de lærde om,
hvor og hvordan, hvorfor og i hvilket omfang 6 mill.
jøder omkom under Anden Verdenskrig.
3. Professor Martin Broszat fra det kendte Institut für
Zeitgeschichte i München betegnede 1960 tallet 6 mill.
som et symbolsk tal", der altså ikke skulle tages
for pålydende.
4. Til dato foreligger ingen pålidelig videnskabelig
opgørelse over antallet af myrdede jøder. Rigtignok
udgav den venstreorienterede Wolfgang Benz bogen
Dimension der Völkermords, München 1991. Men bogen er
meget tendentiøs, den går ud fra det tal, der skal
bevises, samme tal tælles to gange osv.
5. Siden 1945 har man gerne ment, at af de 6 mill. jøder
blev de fire mill. myrdet ved gasning i
Auschwitz-Birkenau. Tallet 4 mill. stammede angiveligt
fra øjenvidner. I 1990 reducerede de polske myndigheder
imidlertid uden nærmere forklaring tallet fire mill. til
omkring én mill. Dermed underkendte man selvsagt ikke
blot de pågældende vidneforklaringer, men også
domstolen i Nürnberg, der i 1945-46 netop opererede med
6 mill., hvoraf de fire mill. i Auschwitz-Birkenau. - De
nyeste undersøgelser har vist, at dødeligheden i
Auschwitz-Birkenau umuligt kan have oversteget ca.
150.000, d.v.s. krematoriernes absolut maksimale
kapacitet.
6. Arno Mayer, en jødisk historiker fra Princeton,
skønnede i bogen Why Did the Heavens Not Darken,1988 (s.
366) , at under krigen omkom flere jøder f
"naturlige"' årsager (sygdom, alderdom,
epidemi m.m.), end af "unaturlige" (henrettelse
m.m.).
7.Arno Mayer ytrede også sin tvivl om eksistensen af
gaskamre, idet han skrev, at kilderne til studiet af
gaskamre er både sjældne og upålidelige". 1 1983
skrev Simone Veil i France-Soir Magazine, at nazisterne
allerede før krigens afslutning ødelagde gaskamrene og
systematisk udryddede alle vidnerne. Har hun ret, så
betyder dette selvsagt, at alle, der er stået frem som
vidner efter 1945, ikke kan være øjenvidner.
8. De vist nok første vidnesbyrd om hvorledes massemord
foregik i Auschwitz-Birkenau fremkom i Pravda,1-2-1945,
altså få dage efter lejrens befrielse. Mordet skete med
"en elektrisk kæde, hvor hundreder af mennesker
samtidig blev dræbt af en elektrisk strøm, ligene
væltede ned på et bånd, som blev trukket af en kæde
og førte dem hen til en højovn". De første vidner
nævner altså ikke et ord om gaskamre i Auschwitz. Andre
vidner taler om, at jøderne blev kastet levende på
bålet, at de dræbtes på stærkstrømsplader, at de
blev forarbejdet til sæbe, at de blev bombarderet bort,
at de blev skudt, at de blev forgiftet, at de måtte
arbejde sig til døde,at de blev gasset helt andre
steder, eller at de simpelthen er sporløst forsvundet.
Det myldrer kort sagt med modstridende opfattelser om
hvor mange jøder der blev myrdet, og hvordan, hvor og af
hvem de blev myrdet. Da problemet, der gerne under ét
kaldes "Holocaust", ikke kan betegnes som
ubetydeligt, er det rimeligt, at forskerne får mulighed
for frit at foretage de nødvendige undersøgelser.
I erkendelse af problemets betydning, både fra en
videnskabelig og en moralsk synsvinkel, har man flere
steder oprettet institutioner, hvis opgave det er at
kaste lys over de mange uklare punkter. Således også i
Danmark, hvor der under Udenrigsministeriet i 1999 blev
oprettet et særligt "Dansk Center for Holocaust- og
Folkedrabsstudier". Til dato har dette center
imidlertid ikke levet op til offentlighedens
forventninger om saglig og grundig oplysning om de
anførte problemer vedrørende den gådefulde Holocaust.
I maj 1998 havde Københavns Universitet besøg af den
tyske professor Eberhard Jäckel, der netop forelæste om
Holocaust. Ved den lejlighed tillod jeg mig at anmode den
lærde tysker om hans kommentar til flere af de ovenfor
anførte problemer. En dansk lektor blandede sig i
samtalen og erklærede, at man ikke ville høre den slags
spørgsmål. Den lærde tysker svarede med at løbe sin
vej! På den måde løser man desværre ikke de
videnskabelige problemer. Misforståelser og uvidenhed
skal bekæmpes med oplysning og saglige argumenter, ikke
ved at løbe sin vej, ikke ved at lukke øjnene, og slet
ikke ved at afvise videnskabelige spørgsmål som
"skamløse".
En del af den uvidenhed, der kommer til orde i JPs leder,
hænger sammen med mangel på kendskab til de primære
kilder. Denne mangel hænger atter sammen med at den
videnskabelige litteratur er meget vanskelig at opdrive.
I Danmark drives, ingen selvstændig videnskabelig
forskning i emnet. Man er i høj grad afhængig af den
tyske forskning, som imidlertid langt fra er fri. Dette
giver en beklagelig ensidighed, som JP burde vende sig
imod. Et af de mest lødige værker, jeg kender, er Ernst
Gauss, Grundlagen zur Zeitgeschichte. Ein Handbuch über
strittige Fragen des 20. Jahrhundert. Den udkom i
Tübingen 1994, men er nu forbudt af myndighederne, og
derfor dårligt til at opdrive. Heldigvis er den netop
udkommet på et akademisk forlag i USA, hvor der stadig
er forskningsfrihed, under titlen: Dissecting the
Holocaust. The Growing Critique of "Truth" and
"Memory", (Theses & Dissertations Press,
Alabama).
|