Nedenstående artikler blev bragt i Weekendavisen 6/1-06 og 13/1-06
YTRINGSFRIHED
Kommentar. Retsforfølgelsen af Orhan Pamuk for "nedsættende udtalelser om
Tyrkiets identitet" er en skandale. Det samme er den østrigske
stats fængsling af David Irving med henvisning til, at han offentligt har
benægtet, at holocaust har fundet sted.
Af
BRENDAN O’NEILL
To europæiske forfattere er fornylig raget uklar med europæiske regeringer,
fordi de har givet udtryk for deres opfattelse af folkedrab. Begge trues nu med
retsforfølgelse og fængsling for noget, de har sagt eller gjort. Den ene støttes
af EUs politikere og litterære kulturpersonligheder der har mobiliseret
sig for at forsvare ham mod censur og hævde alle forfatteres ret til at udtrykke
sig frit, mens den anden er blevet ignoreret eller endda har fået at vide, at
han kun har fået straf som forskyldt.
Dette er en dårlig nyhed, for spørgsmålet om ytringsfrihed er et enten-eller.
Enten har man den eller også har man den ikke. Hvis vi har ytringsfrihed for den
ene forfatter, men ikke for den anden, har vi slet ikke ytringsfrihed.
[)e to forfattere er Orhan Pamuk og David Irving. Pamuk er en tyrkisk
romanforfatter, der bliver retsforfulgt, fordi han har sat spørgsmålstegn ved
den officielle
tyrkiske holdning til Armenien. De tyrkiske myndigheder hævder, at drabet på
armeniere under Første Verdenskrig ikke kan kategoriseres som folkedrab og har
taget anstød af en udtalelse fremsat af Pamuk i 2005: «En million armeniere og
30.000 kurdere blev dræbt i disse landområder, men ingen andre end jeg tør tale
om det.» Med disse ord har Pamuk »fornærmet tyrkiskheden», og hvis han bliver
dømt, risikerer han tre år i fængsel. Sagen er nu blevet en international cause
célèbre. Irving, der er brite og historiker, sidder for tiden fængslet i Wien og bliver
stillet for retten i februar anklaget for at have benægtet eksistensen af
holocaust. Han blev anholdt i november under en fore dragsturné i Østrig og
anklaget for at have fremsat nogle udtalelser sammesteds for femten år siden.
Han skulle dengang have holdt
to foredrag, hvori han benægtede, at der var bygget tyske gaskamre under Anden
Verdenskrig (han har åbenbart ændret opfattelse siden da og erkender nu, at der
muligvis har eksisteret nogle få gaskarnre). Be nægtelse af holocaust er en
forbrydelse i Østrig, og hvis Irving bliver kendt skyldig, risikerer han en
fængselsstraf på op til ti år. Hans sag er ikke blevet nogen international cause
célèbre.
DISSE to forfattere er så for skellige som nat og dag. Pamuk er en
internationalt anerkendt romanforfatter. Hans bøger er over sat til over tyve
sprog, og han om tales jævnligt som kandidat til Nobelprisen. Hans »forbrydelse« er, at han har
bestridt den herskende opfattelse i Ankara af det penible spørgsmål om Armenien.
Irving derimod er en racistisk særling og historiker, som kun tages alvorligt af
små fascistiske sekter. Han benægter, at holocaust er en historisk kendsgerning
og har også engang påstået, at »der døde flere kvinder på bagsædet af Edward Kennedys
bil ved Chappaquiddick end i gaskamrene i Auschwitz. I betragtning af, at Irving
har udnyttet Englands snæversynede og udemokratiske injurielovgivning til at
straffe sine kritikere deriblandt Deborah Lipstadt, forfatter til bogen Denying
the Holocaust — i forbindelse med en sag, som han tabte i 2000, har han ikke det
bedste udgangspunkt for at beklage sig over, at han bliver berøvet sin
ytringsfrihed.
DER er imidlertid tale om to ens sager; de to mænd risikerer begge at få en
fængselsdom, ikke fordi de har tilføjet et andet menneske fysisk overlast eller
beskadiget andres ejendom, men fordi de har udtalt sig med nogle bestemte ord;
de berøves med andre ord deres frihed, fordi de har givet udtryk for meninger,
som myndighederne i henholdsvis Tyrkiet og Østrig har defineret som
forkastelige. Begge retssagerne imod dem betegner en grov tilsidesættelse af
principperne for ytringsfrihed. Man kan være enig eller uenig med Pamuk, og de
fleste tager formodentlig stærk afstand fra Irving, Men sagen drejer sig ikke
om, hvad den ene eller den anden har sagt, men derimod om deres ret til at sige,
hvad de har sagt, og om vores ret til at høre det. Det ligger i ytringsfrihedens
princip, at den ikke kun sikrer retten til at lufte meninger, der er bredt acceptable i det gode selskab,
men også retten til at ud 'trykke forargelige eller forkastelige synspunkter,
kort sagt friheden til at tale om alt, friheden til at tænke, sige og skrive,
hvad man vil, og alle andres frihed til at angribe eller latterliggøre ens
argumenter. Den omstændighed, at retssagerne mod Pamuk og Irving findersted på
nogenlunde samme tid, sætter det europæiske forsvar for ytringsfriheden på en
hård prøve. Og det faktum, at så mange er gået sammen om at forsvare Pamuk, mens
man ikke har interesseret sig for Irving eller måske ligefrem stiltiende har
accepteret hans fængsling, er ensbetydende med, at Europa ikke har bestået
prøven. I begge tilfælde både hvad an går selve retssagerne og de
reaktioner, de har givet anledning til er det afgørende spørgsmål ikke så
meget friheden som EUetiketten; det drejer sig ikke først og frem mest om at
forsvare den åbne debat, men snarere om at definere, hvad det vil sige at være et flinkt lille EUland og rette sig efter de store
kanoner i Bruxelles. Man forsøger at presse Tyrkiet til at aflyse sagen mod
Pamuk og dermed demonstrere, at landet er den moderne europæiske stat, som det påstår at
være, og er egnet til at være medlem af EU, mens Østrig lykønskes med den hårde
kurs over for holocaustbenægtelse, der tages som bevis for, at landet har
overvundet sin tvivlsomme nazistiske fortid som Hitlers fødested og er på vej
mod nye horisonter. EUembedsmænd forlanger, at Tyrkiet skal give Pamuk lov til
at udtale sig, hvis det ønsker blive taget alvorligt som ansøger land, samtidig
med at Østrig tages alvorligt, fordi det nægter visse personer retten til at
udtale sig. Det drejer sig med andre ord om retten til at ytre sig med de
rigtige meninger, som defineret i Bruxelles.
NOGLE af de EUembedmænd, der stiltiende har accepteret Østrigs fængsling af
Irving, og som har indskrænket friheden i deres egne lande, mener ikke desto
mindre at være i deres gode ret til at belære Tyrkiet. En af dem er Denis
MacShane, der er New Labours parlamentsmedlem for Rotherham i England og
tidligere europaminister. Han er rejst til Tyrkiet for at overvære sagen mod
Pamuk og har udtalt, at det er »Tyrkiet, der stilles for retten,» ikke Pamuk.
»Som det er sket i tidligere år hundreder, har statslige myndigheder eller
religiøse fundamentalister nu igen lagt sag an mod en forfatter for at forhindre
ham i at stille ubelejlige spørgsmål, men det er dem selv, der kommer på
anklagebænken,» har MacShane udtalt. »Tyrkiet kommer ikke med i EU, medmindre
Voltaire vinder, og ayatollaherne både de verdslige og de religiøse
taber.» Hvad bilder MacShane sig ind sådan at belære Tyrkiet om ytringsfrihed,
sætte tyrkiske myndigheder på »anklagebænken» og bestemme, hvornår Tyrkiet kan eller ikke kan blive medlem
af EU? Hans egen regering har givet pokker i ytringsfriheden, eftersom den for
nylig har fremsat forslag om en ny lov om racehad og religiøs diskrimination (The
Racial and Religious Hatred Bill), der i vidt omfang vil indskrænke friheden til
at latterliggøre religiøs åndsformørkelse og lovfæste nye regler, der gør det
lovstridigt at »forherlige» eller »bifalde» terrorhandlinger (eller fremsætte
andre udtalelser, der kan udlægges som et »angreb på Vestens moralbegreber». for
at sige det med Lord Falconer), og som desuden vil forbyde visse fænomener, der
anses for at være krænkende, hvad enten det drejer sig om den avis, der udgives
af British National Party, eller om den musik, der spilles af visse musikere fra
Jamaica; en af dem blev anholdt sidste år, da han ankom til England, afhørt af en Racial and
Violent Crimespecialgruppe og udvist. Burde MacShane i virkeligheden ikke
befinde sig i Østrig og under søge sagen mod Irving i stedet for at spilde tiden
i Ankara? Irving er i det mindste britisk statsborger, hvilket indebærer, at
MacShane har visse beføjelser til at forhøre sig om hans velbefindende og juridiske
status, hvorimod han ikke har ret til at tale nedsættende til tyrkerne. Men
sandsynligvis er Irvingsagen for indviklet for MacShane, der åbenbart
foretrækker det populære og letfattelige forsvar af Pamuk. Eller måske går han
lige frem ind for, at Irving skal retsforfølges og fængsles.
SELVE det faktum, at en repræsentant for en så uliberal regering som New Labour
kan finde på at irettesætte Tyrkiet i Pamuksagen, viser med al ønskelig tydelig
hed, at sagen kun i ringe omfang drejer sig om ytringsfrihed. Adskillige
europæiske politikere og EUbureaukrater, der ikke ved, hvad ytringsfrihed vil
sige, står i kø for at anklage Tyrkiet. En af dem har udtalt, at den tyrkiske
regering opfører sig »som et diktatorisk regime, ikke som en moderne europæisk
stat.» Samtidig har anholdelsen af Irving — »i et land der stadig har problemer med sin
nazistiske fortid» indbragt Østrig »ros fra stort set hele verden». I sagerne
mod henholdsvis Pamuk og Irving er argumenterne for ytringsfriheden blevet
overskygget af kravet om, at både Tyrkiet og Østrig skal demonstrere deres
egnethed som medlemmer af EU til alverdens (og Denis MacShanes) tilfredshed
Tyrkiet ved at give en forfatter lov til at stille ubehagelige spørgsmål om
Armenien, Østrig ved at gribe ind over for enhver, der sætter spørgsmålstegn ved
holocaust.
I Østrig skete der noget for fem år siden, som betyder, at man er særlig ivrig
efter at straffe Irving. I 2000 pådrog den Østrigske befolkning sig
EUernbedsmændenes vrede, fordi den stemte på den højreorienterede Jörg Haider.
Østrig blev uformelt suspenderet fra EU og er nu opsat på at vise, at det er
en moderne og liberal stat ved at statuere et eksempel med den højreorienterede
David Irving. I sagerne mod Pamuk og Irving argumenterer EUembedsmændene i
virkeligheden for retten til privilegerede, men ikke frie ytringer; de forsvarer
udtalelser, som de går ind for, og forfattere, som de beundrer, men har ikke
noget imod, at andre, som de ikke bryder sig om, bliver spærret inde, når de giver
udtryk for afvigende opfattelser. Sagen mod Pamuk burde afvises, og han bør have
frihed til at sige og skrive, hvad han vil. Men hvis det sker, og Irving bliver
ved med at sidde fængslet i Wien, har vi ikke ytringsfrihed i Europa. Hvis Pamuk
frit kan stille spørgsmål om Armenien, mens Irving ikke har lov til at påstå, at
historien om holocaust er en overdrivelse, så findes ytringsfriheden ganske
enkelt ikke.
Oversat af Claus Bech.
Brendan O’Neill er assisterende redaktør på netmagasinet "spiked" i London (www.spikedonline.com)
En ubehagelig karl, men... David Irving. Østrigs opsigtsvækkende krænkelse af
den britiske forfatters ytringsfrihed.
PEN op på mærkerne
Af LEIF BLÆDEL
DET er noget af det mest forbløffende, jeg længe har oplevet, at jeg ikke før
har set eller hørt om Østrigs anholdelse og fængsling af den britiske historiker
og forfatter David Irving på grund af hans meninger. Han har spilleme siddet i
spjældet siden november, og jeg får det først at vide gennem Brendan O’Neills
artikel i Weekendavisen BØGER sidste uge. Det er selvfølgelig muligt, der har
været en notits et eller andet sted, måske endda en lidt større artikel som jeg
har overset — men der har ikke været et ramaskrig, som var til at høre. Vi er
vant til at journalister og forfattere fængsles i diktatoriske lande for at
skrive eller sige, hvad de mener, men at det sker i et europæisk land som regnes
for at være demokratisk — det er dog en krænkelse af ytringsfriheden, som bør
vække opsigt. Det er ikke mindre bemærkelsesværdigt, at den britiske regering ikke synes at have reageret med den
største voldsomhed i forsvar for en af sine statsborgere — jeg går ud fra, at
Brendan O’Neill ville have omtalt både det og reaktionerne på det, hvis det
havde fundet sted.
David Irving er en ubehagelig karl. Han er formodentlig grov antisemit og i
hvert fald halvfascistisk indstillet, og det, han navnlig er kendt for, er
påstanden om, at Holocaust ikke har fundet sted. Tidligere benægtede han, at der
overhovedet var bygget tyske gaskamre, men ifølge O’Neill har han ændret
opfattelse og erkender, at der muligvis findes nogle få gaskamre. At benægte
Holocaust er ulovligt både i Tyskland og Østrig. Men det er bemærkelsesværdigt,
at Irving blev anholdt under en foredragsturné sidste år og anklaget for nogle
udtalelser samme sted for 15 år siden. Det tyder på, at det er personen, man er
ude efter, siden man graver noget fortidigt frem. Og nu holder man ham
indespærret på anden måned for at stille ham for retten engang i februar.
Det er højst ubehageligt og udemokratisk at forbyde folk at ytre nok så
ubehagelige meninger, selvom man historisk set kan forstå, at Tyskland og Østrig
gerne vil undgå, at deres borgere er så grove at bestride Holocaust. Men det er
saftsuseme for galt, at man anholder og strafforfølger mennesker fra et andet
land for at sige den slags vås. At man krænker egne borgeres ytringsfrihed er én
ting, det er noget andet at forgribe sig på andre EU-borgere. Hvis man mente, at
Irving havde sagt noget østrigsk set ulovligt under sin aktuelle turné, kunne man have udvist
ham af landet. O’Neill har desuden en fremragende pointe, når han påviser
parallellen til Tyrkiets sag om forfatteren Orhan Pamuk. Også han har sagt
noget, som man på stedet anser for ulovligt, ja som en fornærmelse af
fædrelandet ved at ytre sin mening om de tyrkiske folkedrab på armeniere. Den
sag har vakt rimelig opsigt i Europa og kaldt på protester fra talrige sider.
Med god grund. Men det kan jo ikke nægtes at Pamuk appellerer mere til vores
agtelse end Irving, og at det derfor er mere populært at protestere mod hans
retssag end mod fascistens.
Imidlertid handler forsvaret for ytringsfriheden ikke om, hvad der er velset og
populært. Næsten tværtimod, der er mest brug for at sikre ytringsfriheden for
dem med de tåbelige, de afskyelige, de på alle måder »forkerte« meninger. Derfor
er det vigtigt, at også David Irvings ret til sine meninger forsvares. Jeg går
ud fra, at Dansk PEN hører til dem, som har protesteret imod tyrkernes sag mod
Pamuk. Og jeg opfordrer organisationen til omgående at reagere på oplysningerne
om Østrigs retssag mod Irving.