Det følgende er et talepapir, som jeg forfattede til en mundtlig opgave som
historiestuderende ved Københavns Universitet. Der var sat 20 minutter af til at
præsentere opgaven mundtligt for holdet, som bagefter kunne stille spørgsmål.
Jeg viste den nedenstående litteraturliste via overheadprojektoren. Da, det er
et talepapir, er der ingen noter.
Indgangsvinklen til dette foredrag er videnskabelig og således ikke noget forsøg
på at propagandere for eller imod racismen. Hovedinspiration stammer fra William
Shirers værk, Det Tredje Riges Storhed og Fald (kapitlet om det tredje riges
rødder), som i den engelsktalende verden regnes som et af de bedste værker
skrevet om det Tredje Rige. Dette værk er 100 procent politisk korrekt og
urevisionistisk, men da det behandler emnet meget dybtgående, kan det ikke
undgås, at der bliver gravet ganske interessante problemstillinger frem, som jeg
så har fundet primærkilder til. Opgaven blev i øvrigt godkendt.
Den intellektuelle racismes historie
Af Ole Kreiberg
I løbet af 1800-tallet kom europæerne og deres efterkommere til at herske over
størstedelen af verden. Dette skabte en følelse af overlegenhed overfor de
farvede ikke-europæiske folk - altså det som populært kaldes racisme. Ordet
racisme defineres således ifølge f.eks. Gyldendals Fremmedordbog som troen på
visse racers overlegenhed og medfødte ret til at herske.
I dette klima opstod der filosofier og teorier, som skulle befæste denne
tankegang. Det skulle vise sig, at den skulle gå langt videre end blot
retfærdiggøre europæernes og deres efterkommeres overmagt i forhold til
undertvungne farvede folkeslag.
Det første store gennembrud for den intellektuelle racisme kom fra den franske
forfatter og diplomat Arthur de Gobineau, som i perioden fra 1853 til 1855 udgav
et firebindsværk med titlen “Afhandling om Menneskeracernes Ulighed”. Gobineau,
der var født i 1816, var orientalist af uddannelse og arbejdede indenfor den
franske statsadministration, nærmere bestemt diplomatiet. Gobineau bliver ofte
betegnet som racismens åndelige far - en betegnelse, hvis berettigelse dog er
omdiskuteret, hvilket jeg senere vil komme tilbage til.
Forud for Gobineau havde sprogforskningen klassificeret en lang række sprog fra
Europa til Bengalen i Indien som værende indoeuropæiske baseret på en række
fællestræk. Efterhånden omstod også den tanke, at der til de forskellige
indoeuropæiske sprog også svarede et indoeuropæisk folk. Man forestillede sig et
oprindeligt indoeuropæisk urfolk, der en gang havde talt samme sprog og tilhørt
samme race. Efterhånden havde dette folk spredt sig fra Centralasien, hvor det
formodedes at have haft sit urhjem, til Europa og store dele af Asien og
Mellemøsten. Det oprindelige sprog udviklede sig til dialekter og derfra til
helt selvstændige sprog indenfor den indoeuropæiske sprogstamme. Indoeuropæerne
blandede sig også med de ikke indoeuropæiske folk, som de underlagde sig og kom
således til at se forskellige ud alt efter, hvor i verden, man befandt sig.
Denne tanke er central i Gobineaus værk og hos Gobineaus efterfølgere.
Ordet arier, som bruges i Gobineaus værk, og hos hans efterfølgere, stammer fra
det oldindiske sprog Sanskrit og betyder ædel. Ordet optræder første gang i
Rigveda, som er hinduernes ældste hellige skrift og det ældste skrift på et
indoeuropæisk sprog Ifølge hinduistisk tradition blev dette skrift nedskrevet
for 5000 tusinde år siden. Ifølge vestlig videnskab antages det at være skrevet
i tiden 1500-1200 før kristi.
Ordet nævnes her i forbindelse med det centralasiatiske folk, der ca. år 1700
før Kristus erobrede det nordvestlige Indien.
Nu vil jeg lige kort fortælle om Oldindien og arierbegrebet, da ordet arier jo
stammer herfra sammen med forestillingen om arisk overlegenhed.
Den oldindiske civilisation blev som sagt ligesom den oldpersiske skabt af
indoeuropæiske hvide erobrere, der kaldte sig selv ariere (sanskrit: aryas).
Disse arier trængte ind i Indien vestfra - fra det der i dag kaldes Afghanistan
og Iran. Herfra var arierne endnu længere tilbage kommet fra Central Asien -
nærmere bestemt det vestlige Turan ifølge C S Churye (se litteraturliste).
Kastesystemet i Indien blev senere grundlagt blandt andet for at undgå, at
arierne blev blandet biologisk op med den oprindelige farvede
flertalsbefolkning. På Sanskrit betyder ordet for kaste (varna) også farve. I
indiske skrifter (af Patanjali) fra så sent som århundrederne omkring Kristi
fødsel beskrives den højeste kaste, d.v.s. braminkasten, som havende gyldenbrunt
hår, og i andre gamle skrifter (sastras) beskrives braminernes hudfarve som
hvid.
Den oldindiske (ariske) civilisation øvede stor indflydelse på resten af Asien.
F.eks er de berømte templer, Angor Vat i Cambodja og Borubudur på Java bygget
efter indisk forbillede. I forbindelse med indførslen af Buddhismen i Kina
fulgte en meget kraftig og dybtgående indisk kulturpåvirkning. Buddhismen opstod
i Indien og udsprang af den oldindiske (vediske) religion og filosofi ligesom
vore dages Hinduisme. Mod vest lærte araberne fra det braminske Indien sammen
med en hel masse grundliggende matematik det talsystem inklusive nullet, som vi
anvender i dag,.
Trods det skarpe indiske kastesystem blev kasterne alligevel mere eller mindre
blandet, og resultatet er det Indien, som vi kender idag. Ifølge en nylig
erklæring fra FN, så er det indiske kastesystem en form for racisme, og Manu
Smriti, hinduernes ældgamle religiøse lovbog, hvor kastesystemet er defineret er
ligeledes blevet betegnet som racistisk af FN.
Tilbage til Gobineau:
Ordet arier, der i vesten oprindeligt blev brugt som betegnelse for
indoeuropæiske sprog, kom nu via især Gobineau også til at blive en betegnelse
for den hvide race. Ifølge Gobineau fandtes der ingen racerene ariere, kun
forskellige grader af renhed. Allerede omkring år 0 skulle de sidste racerene
ariske befolkningsgrupper være blevet opblandet med ikke ariere. Gobineau ser
det imidlertid sådan, at arierne i sig selv ikke var andet end de
kvægnomader, de oprindeligt formodedes at have været. Det var først, når de blev
blandet op med ikke ariske folk, at de begyndte at udvikle højere civilisation.
Efterhånden som arierne blandedes mere og mere med ikke ariske folk, udvandedes
deres iboende ariskhed og den af dem skabte højere civilisation gik til grunde.
Ifølge Gobineau stammer al højere civilisation således fra arierne. Med
Gobineaus egne ord forklares det således. Jeg citerer: “Historien viser, at
al civilisation udgår fra den hvide race - at ingen civilisation kan eksistere
uden medvirken af denne race“. Et andet citat lyder: “Racespørgsmålet dominerer
alle andre problemer i historien …. Uligheden mellem racerne er tilstrækkeligt
til at forklare hele udviklingen i folkenes skæbne.” Gobineau så den nordiske
race som den mindst blandede del af den hvide race. Herfra stammer så
forestillingen om blonde og blåøjede arier. Den nordiske race var efter hans
opfattelse stærkest repræsenteret i det nordvestlige Europa nærmere bestemt
ovenfor en linje stort set langs Seinen og østpå til Schweiz. Den indbefattede
således en del af franskmændene, alle englændere og irere, befolkningen i
Holland og Belgien, Rhinlandet og Hannover samt alle skandinavere. Han
udelukkede tyskerne, som levede syd og sydøst for denne linje d.v.s. flertallet
af tyskerne. Til gengæld regnede han de tyskere, som boede indenfor denne linje
som de bedste ariere. Han fandt, at tyskerne bragte forbedring, hvorhen de kom.
Dette gjaldt endog i Romerriget . De såkaldte barbarstammer, der besejrede
romerne og splittede deres rige, gjorde civilisationen en klar tjeneste, for
romerne var i det fjerde århundrede stort set helt degenererede (d.v.s. for
kraftigt opblandede med ikke ariere, medens tyskerne var relativt rene ariere):
“Den ariske tysker” erklærede han “er en stærk skabning …. Alt hvad han tænker,
siger og gør er derfor af væsentlig betydning”. Gobineaus tanker blev hurtigt
taget op i Tyskland, som i denne periode samledes til en sammenhængende
nationalstat. Komponisten Richard Wagner, som Gobineau traf i 1876, gik ind for
dem med begejstring, og snart spirede Gobinauforeninger frem over hele Tyskland
(men ikke i Frankrig). Gobineau var dog kun filosof og skribent. Han havde ikke
noget politisk program eller plan til raceforbedring. Han kan på en måde
sammenlignes med den senere Oswald Spengler, der mente at alle kulturer
uundgåeligt vil gå under. Gobineau mente, at raceblandingen var uundgåelig, og
som til sidst ville føre til al højere civilisations undergang og slutteligt
endda til menneskehedens udslettelse. Gobineaus syn var dybt pessimistisk, men
hans racefilosofi fik imidlertid stor indflydelse på hans samtid og eftertid.
Hos førnævnte Gobineau selskab i Tyskland dukkede snart en person op, som skulle
få stor indflydelse på at videreudvikle Gobineaus tanker og give dem den
retning, som vi normalt forbinder med den tyske nazisme og negativ racisme.
Denne mand var Houston Stewart Chamberlain, som ofte bliver betegnet som den
mærkeligste englænder, der nogensinde har levet. Han var søn af en engelsk
admiral og gift med komponisten Richard Wagners datter. Af forskellige årsager
blev han som ung draget mod Tyskland, hvor han slog sig ned permanent og blev
tysk af tanke og sprog. Han skrev en mængde værker, men det som skulle blive
mest kendt i denne forbindelse, var værket fra 1899 - Grundlagen des Neunzehnten
Jahrhunderts - et værk på ca. 1200 sider. Dette værk var noget af en sensation
og skaffede ham pludselig berømmelse i Tyskland. Det blev hurtigt udbredt blandt
de højere klasser, der ifølge William Shirer synes at have fundet netop det, de
gerne vil tro. I løbet af ti år udkom det i otte oplag og blev solgt i 60.000
eksemplarer, og inden den første verdenskrigs udbrud var tallet nået op på
100.000. Det oplevede en ny opblomstring i nazi-tiden. I 1938 var det solgt i
mere en kvart million eksemplarer.
Ligesom Gobineau, som Chamberlain beundrede, fandt denne nøglen til historien,
ja civilisationens grundlag i racen. Chamberlains lære er som følger: For at
forklare det 19 århundrede d.v.s. den samtidige verden, måtte man først betragte
det, som var nedarvet fra fjerne tider. Tre ting sagde Chamberlain: Græsk
filosofi og kunst, romersk jura samt Kristi personlighed.
Til arierne regnede Chamberlain kelterne og slaviske folk om end germanerne
d.v.s. teutonerne i denne forbindelse var det vigtigste element. Han er
imidlertid uklar i sin definitioner og erklærer et sted, at “den, der opfører
sig som germaner, er germaner uanset sin racemæssige oprindelse". Måske tænkte
han her på sin egen ikke-tyske oprindelse. I hvert fald mente han, at germaneren
var sjælen i vor kultur.
Det længste kapitel i værket omhandler jøderne. Selvom han indleder kapitlet med
at fordømme “dum og modbydelig antisemitisme” og lidt senere erklærer, at
jøderne står ikke lavere end germanerne men er kun anderledes. De har deres egen
storhed; de indser menneskets hellige pligt er at vogte racens renhed. Alligevel
ender han med at gå rigtigt langt. Ifølge Shirer stammer en væsentlig del
nazismens antisemitisme fra dette kapitel.
Chamberlain skriver, at endelig ligger vejen til frelse hos germanerne og deres
kultur, og af germanerne er tyskerne de bedst udstyrede, for de har arvet de
bedste egenskaber hos grækerne og indo-arierne d.v.s. oldinderne . Dette giver
dem retten til at være verdens herrer. “Gud bygger i dag på tyskerne alene”
skriver han et sted.
Blandt bogens første og mest begejstrede læsere var Kejser Vilhelm 2. Han indbød
Chamberlain til sit slot i Potsdam , og allerede ved deres første møde sluttedes
der et venskab, som varede til slutningen af forfatterens liv i 1927. Det
resulterede i en omfattende korrespondance mellem de to mænd. Nogle af de 43
breve, som Chamberlain skrev til kejseren (der besvarede 23 af dem) var
langstrakte essays, som kejseren benyttede i adskillige af sine bombastiske
taler og erklæringer. Chamberlain mindede ustandseligt kejseren om Tysklands
mission og bestemmelse og bebudede at Tyskland vil erobre verden ved indre
overlegenhed. For al dette skriveri modtog Chamberlain, som i 1916 midt under
første verdenskrig havde skiftet sit engelske statsborgerskab ud med et tysk,
jernkorset af kejseren.
Men denne englænders indflydelse blev dog størst på Hitlers tredje rige, hvis
komme han forudså. Hitler beklager i Mein Kampf, at Chamberlains tanker ikke
blev ænset mere i det andet rige d.v.s. det rige, som blev grundlagt af Bismark.
Chamberlain mødte Hitler første gang i 1923 og skrev dagen efter et brev til
ham, hvor han blandt andet skrev, at store opgaver venter Dem. Chamberlain blev
hurtigt medlem af nazistpartiet og begyndte at skrive for dets publikationer. I
en af hans artikler fra 1924 hyldede han Hitler, der dengang sad i fængsel for
sin medvirken i ølstuekuppet i München, som værende bestemt af Gud til at føre
det tyske folk. Da Chamberlain fyldte 70 år blev det fejret med en fem siders
hyldestartikel i det nazistiske tidsskrift “Völkische Beobachter”, der hyldede
hans værk som den nationalsocialistiske bevægelses evangelium. Chamberlain døde
16 måneder senere og udover en prins, der repræsenterede den abdicerede kejser
Vilhelm den 2, som ikke kunne vende tilbage til Tyskland fra sit eksil i
udlandet, var Hitler den eneste officielle person, der var til stede. Ifølge
Shirer, der arbejdede som amerikansk udenrigskorrespondent i Nazityskland, blev
Chamberlain af mange samtidige tyskere regnet som det Tredje Riges åndelige
grundlægger.
Hvad angår Gobineau og Chamberlain, vil jeg citere fra Shirer: Det være sagt
straks, at ingen af dem var charlataner. De var begge mænd med overordentlig
stor viden, dyb kultur, og meget berejste. Hitlers antinazistiske biograf,
Konrad Heiden, der beklagede indflydelsen fra Chamberlains racedoktriner,
skriver, at denne var en af de mest forbavsende talenter i den tyske intelligens
historie, en guldgrube af viden og dybsindige tanker.
Det var ikke kun i Tyskland, at den racistiske tankegang på dette tidspunkt var
vidt udbredt. Det var den over hele den vestlige verden - særligt i USA, som
havde en stor farvet befolkning. Mange delstater i USA havde
apartheidlovgivning, som blandt andet forbød ægteskaber mellem hvide og sorte og
meget mere - dette skønt af USA var det første demokrati i nyere tid. I de
første ca. hundrede år af sin historie som selvstændig stat, tolererede det
demokratiske USA negerslaveriet. Efter dettes ophævelse indførte mange delstater
apartheidlovgivning som var gældende det næste hundrede år af USA’s historie.
Racismen var som sagt meget udbredt i USA, og USA havde sit eget sidestykke til Gobineau og hans afhandling om menneskeracernes ulighed i Madison Grants værk
med titlen The Passing of Great Race fra 1916, som var meget udbredt og
accepteret i det samtidige USA. Det samme gjaldt Sydafrika, der var allieret med
USA i anden verdenskrig mod Tyskland. Efter at have deltaget i nedkæmpelsen af
Nazityskland indførte Sydafrika et af de skrappeste apartheidsystemer, som
verden endnu har set. Før anden verdenskrig fandtes der i Sverige et statslig
institut for raceforskning indstiftet af en socialdemokratisk regering. Dette
institut forskede blandt i raceforskelligheder mellem lappiske og ikke lappiske
svenskere. Så raceideer er på ingen måde noget, der er forbeholdt totalitære
stater.
Da dette emne er meget omfattende og jeg kun har tyve minutter til rådighed, vil
jeg begrænse resten til Tyskland og Østrig.
Hvor Gobineau og Chamberlain repræsenterede noget af det mest lødige efter
samtidens normer, fandtes der i Tyskland og Østrig i slutningen af 1800-tallet
og begyndelsen af 1900-tallet en hel underskov af selskaber og loger, der
behandlede samme tema men på en noget mere outreret måde. Den engelske professor
Nicholas Goodrick-Clarke, der vandt sin doktorgrad på en afhandling om mystiske
tyske og østrigske sekter og højreorienteret ideologi i 1800-tallet og første
halvdel af 1900-tallet, har skrevet følgende værk: The occult Roots of Nazism
med undertitlen The ariosophists of Austria and Germany 1890-1935. The racist
fantasies of Guido von List Jörg Lanz von Liebenfels and their influence of Nazi
Ideology.
Hvor Gobineau og Chamberlain havde været mest filosofiske og ideologiske opstod
der parallelt også racistiske bevægelser med et mere religiøst, kultisk og
okkult skær. Disse bevægelser havde ofte deres udspring i den teosofiske
tankegang, hvor man ser religiøsiteten som en helhed og mener at alle religioner
har et gran af sandhed i sig. Det var den f.eks. teosofiske bevægelse, der
bragte det indiske svastikategn, d.v.s. hagekorset, til Europa. Den teosofiske
bevægelse opstår samtidig med bølgen af nationalisme og racisme i sidste halvdel
af 1800-tallet. Ordet teosofi består af de græske ord teo + sof, der betyder
henholdsvis Gud og vis. Teosofien beskæftiger sig ikke med race eller
nationalitet men giver alligevel inspiration til ariosofien, som er en filosofi,
der ser det guddommelige i arieren eller er måske rettere en religiøs filosofi,
der passer til arieren, og som mere eller mindre står i modsætning til den
semitiske religiøsitet, som udtrykker sig Kristendommen, Jødedommen og Islam.
Disse sidstnævnte religioner undertrykker eller fremmedgører ifølge ariosofien
arieren fra sin sande natur. Ariosofien er den lære, der skal frigøre arieren
åndeligt.
Guido von List var den første populære skribent, der kombinerede tysk
nationalistisk (völkisch) ideologi med okkultisme og teosofi.Giudo von List var
født 1848 i Wien. Han udviklede sin egen okkulte filosofi byggende på noget som
han kaldt Armanenschaft - en odinistisk religion, som han mente, at oldarierne i
Europa havde dyrket. Men også den vil det tage for lang tid at komme yderligere
ind på.
En af Lists tilhængere var Jörg Lanz von Liebenfels, der snart begyndte sin egen
okkulte virksomhed. Han udgav en lang række bøger og en meget omfangsrig
pamfletserie med titlen Ostara indeholdende racistiske, okkulte, teosofiske og
ariosofiske emner. Han gav sin egen særprægede forklaring på, hvordan
raceblandingen oprindeligt var opstået med baggrund af sin tolkning af tekster i
mesosopotamisk kileskrift. Den vil jeg ikke komme nærmere ind på. Hvad der er
interessant er spørgsmålet om hans indflydelse på den unge Hitler. Liebenfels
skrev i 1932 i et brev til en Frater Aemelius: “Hitler er en af vore elever“.
Der er usikkerhed om, hvor meget Hitler kendte til Liebenfels og hans
skriverier. Liebenfels påstår selv, at Hitler og hans ungdomsven, August Kubizek,
havde besøgt ham i 1909 og købt en stak af hans pamfletter. Ifølge psykologen
Wilfried Daim, der i 1947 skrev en Hitlerbiografi med titlen Das Ende der Hitler
Mythos, påstås der med baggrund i et interview med Josef Greiner, som skulle
have kendt Hitler i Wien, at Hitler på sit værelse havde havde en stak Ostara af
en højde på mindst 25 cm. Greiners vidneudsagn er omstridt. Efter krigen fandt
man i Hitlers bibliotek kun en bog af Lanz nemlig “Das Buch der Psalmen Teutsch”
fra 1926.
Mere interessant i forbindelse med Hitler var Thule-selskabet i München, som var
et af mange ariosofiske selskaber i Tyskland og Østrig. Thuleselskabet anvendte
hagekorset på symbol på arierne og var de første, der brugte betegnelsen
Nationalsocialisme. Brugen af hagekorset i denne forbindelse kan dog spores
tilbage til førnævnte Guido von List. Medlemmerne af thuleselskabet kom mest fra
over- og mellemklassen, men man ville gerne udsprede dets ideer til de
almindelige arbejdere. Derfor blev Deutsche Arbeiterpartei DAP stiftet. Hitler
mødte dette parti første gang den 12 September 1919. Hitler havde som
krigsveteran fra første verdenskrig fået et job som spion i den militære
efterretningstjeneste. Hans opgave bestod i at overvåge yderliggående grupper.
Han blev så begejstret for dette parti, at han i den kommende tid holdt flere
taler ved dets møder. Det var her, at man opdagede hans oratoriske talent.
Hitler medvirkede sammen med Thuleselskabet til at sammenlægge det
nationalsocialistiske parti og det tyske arbejderparti til det
nationalsocialististiske tyske arbejderparti. Han var også med til at bestemme,
at hagekorset skulle være af den buddhistiske type med armende vendende i urets
retning.
Hitler brød sig dog ikke meget om disse ariosoffer, som han både i Mein Kampf
og i andre sammenhænge omtalte som Völkische fantaster. Da nazistpartiet kom til
magten fik flere af dem skriveforbud, og nogle måtte drage i eksil eller havnede
endda i koncentrationslejre. Man kan nu forstå, at den racisme, som man
forbinder med nazismen ikke var Hitlers opfindelse men allerede fandtes udbredt
i tiden. Den var en del af tankegodset hos de tyske nationalistiske fraktioner,
som Hitler samlede i et parti. Hitler selv var mere en praktisk handlingens mand
end en egentlig tænker. Han var mere tysk chauvinist end racist, selvom han
selvfølgelig accepterede racismen.
Foredraget sluttede her, og der kunne stilles spørgsmål. Da jeg var sikker på,
at der ville komme spørgsmål eller kommentarer om jøderne i forbindelse med
racismen, sagde jeg derfor følgende for at foregribe begivenhedernes gang:
Nu vil mange nok spørge, hvad det egentlig var han mente om jøderne i denne
henseende. Her kan man læse følgende i hans politiske testamente, som han skrev
få måneder før sin død:
Vores racemæssige stolthed er ikke aggressiv undtagen, når det gælder den jødiske race. Vi benytter udtrykket jødisk race som en bekvem betegnelse for i virkeligheden og fra et genetisk synspunkt findes der ikke en jødisk race. I midlertid findes der dog en gruppe om hvem betegnelsen faktisk kan anvendes og som anvendes af jøderne selv. Det er den åndeligt homogene gruppe til hvilken alle jøder i hele verden regner sig uanset hvilket land de bor i. Det er den gruppe, som vi betegner som den jødiske race.... Den jødiske race er først og fremmest abstrakt race af sindelag.... En race af sindelag er noget mere solidt og holdbart end blot en race